måndag, augusti 13, 2012

Handen

jag är precis hemkommen från Festivalen Frizon. De senaste åren har jag haft förmånen att vara med på olika sätt, genom att vara förkunnare, seminariehållare och cafémakare..

I år blev jag så glad när Elin ringde mej och undrade om inte jag ville göra konst på en av gudstjänsterna i Ladan..

Klart jag ville!
Under sommaren har de sedan vuxit olika tankar och idéer i mej.

Slutligen hade jag bestämt att jag skulle göra en stor hand.
temat för Gudstjänsten var "vi är en kropp." och jag funderade hit och dit hur många kunde vara delaktiga.
Så kom det till mej att jag skulle gestalta mötet mellan "den lilla handen och den stora" Och hur den stora handen liksom blir till genom de små.
Hur den är grå, steril och olevande utan de många.
Så sagt och gjort på onsdagen i Frizonveckan. Började bygget av en STOr hand.. Närmare bestämt 180cm hög och 110cm bred.
Jag hade köpt hönsnät och ståltråd och hade en massa gamla Dagen.

Byggande gick mycket bra men tog mycket tid.

Handen välte över mej typ tre gånger under byggandet, sägas skall då att jag är 158cm lång. När väl Torsdagen kom var jag tacksam att den hunnit torka och att den fortfarande stod upp efter natten.. Men hur skulle jag ta mej ut till Frizon med den? Jag tänkte att om man har fällda säten i en kombi borde det gå. Så jag blev upphämtad och det gick!!

Så väl ute vid gudstjänsten. Var det läge att hitta folk som ville vara med och vara del i konstverket. Det var inte svårt. 

Jag bad ca 25 personer i förväg att vara del under predikan. de fick varsina klockslag att hålla reda på. 
Och så började det...
Under tiden som de gick fram märker jag att även andra fyller på.. underbart! Guds del är så märkbar här...

slutligen så ingick handen i inbjudan efter predikan. 
Ville man visa sin tillhörighet till den större kroppen, kunde det visas genom att lägga sin lilla hand i den stora. 

Ty liksom kroppen är en och har många delar och alla de många kroppsdelarna bildar en enda kropp, så är det också med Kristus. Med en och samma Ande har vi alla döpts att höra till en och samma kropp, vare sig vi är judar eller greker, slavar eller fria, och alla har vi fått en och samma Ande att dricka. 14Kroppen består inte av en enda del utan av många.  ( 1kor 12:12)

jag känner mej så otroligt tacksam att jag fick vara del. För övrigt var nog det här den bästa konserten jag var på
RebekkaMaria – Oh Solitude - Live

3 kommentarer:

Gustaf Frisell sa...

Handen blev jättefin och vakade över oss där vi "virusar" låg o sov på scenen. Tack för ditt bidrag. Kram

Miss Sophie sa...

High Five!

lisa sa...

tack! Gustav!

( high five miss S, kom o hälsa på!)

Du kanske också gillar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...